Do pobrania dla autorów
- Kliknięć: 3304
Ułatwienia dostępu
Autorzy mają prawo zamieszczać swoje prace w Internecie w ostatecznej wersji udostępnionej przez wydawcę, w repozytoriach instytucjonalnych lub na własnej stronie internetowej, po ich opublikowaniu w wersji elektronicznej w niniejszym czasopiśmie. Redakcja dopuszcza publikowanie przez autorów tekstów w wersji preprint.
Do uzupełnienia.
Tytuł rękopisu (oryginalny, nadany, zwyczajowy – o ile taki jest, patrz wyżej pkt V1a), nazwa archiwum, biblioteki lub muzeum (z podaniem w nawiasie polskiej nazwy miasta przechowywania), nazwa zespołu, sygnatura, karta lub strona.
W przypadku korespondencji – zamiast tytułu:
Kto do kogo, miejsce (jeśli jest to informacja istotna dla wykładu), data (zapisana zgodnie ze standardami KH), nazwa archiwum, biblioteki lub muzeum (z podaniem w nawiasie polskiej nazwy miasta przechowywania), nazwa zespołu, sygnatura, karta lub strona.
Przy czym, jeśli nazwa archiwum, biblioteki lub muzeum ma swój zwyczajowy skrót (nieujęty w wykazie skrótów KH), to przy pierwszym użyciu podaje się nazwę pełną z owym skrótem w nawiasie; w dalszych zaś cytowaniach należy posługiwać się skrótem. Analogicznie rzecz się ma z nazwami zespołów archiwalnych.
Przykłady zapisów rękopisów:
Instrukcja królewska na sejmiki przedsejmowe, 1606, AGAD, Zbiór Branickich z Suchej, sygn. 148/172, s. 479−491
O. Stackelberg do N. Panina, (Kłajpeda) 24 VIII / 5 IX 1772, Arhiv Vnešnej Politiki Rossijskoj Imperii (Moskwa) (dalej: AVPRI), f. 79: Snošeniâ Rossii s Pol’šej, op. 6, nr 1015, k. 82–83.
I. Redakcja „Kwartalnika Historycznego” rozpatruje jedynie oryginalne teksty naukowe,
niezłożone równolegle do druku w innym czasopiśmie naukowym bądź książce.
Dopuszczalna objętość tekstów złożonych do redakcji: a) rozprawy — do 2 ark. wydaw-
niczych (tj. maksymalnie 80 tys. znaków liczonych łącznie ze spacjami i przypisami);
b) recenzje — do 8 stron znormalizowanych (po 1800 znaków na stronę liczonych łącz-
nie ze spacjami i przypisami). Prosimy, aby tekst był sformatowany czcionką Times
NR 12 z interlinią półtora oraz numeracją stron w prawym dolnym rogu. Stosujemy
przypisy dolne.
Redakcja „Kwartalnika Historycznego” wymaga od autorów publikacji ujawnienia
wkładu poszczególnych autorów w powstanie publikacji. Redakcja przypomina, że
ghostwriting (ukrywanie istotnego wkładu innej osoby w powstanie tekstu) i guest
authorship (deklarowanie wkładu innej osoby w powstanie dzieła, którego w rzeczy-
wistości ona nie współtworzyła) są przejawami nierzetelności naukowej.
Do rozpraw złożonych do druku autor/autorzy zobowiązani są załączyć oświadczenie
o oryginalności publikacji (do pobrania na stronie internetowej „Kwartalnika Histo-
rycznego”). Oświadczenie to można przesłać również pocztą elektroniczną.
II. Zaleca się, aby teksty artykułów i artykułów recenzyjnych były zaopatrzone w stresz-
czenie w jęz. polskim lub angielskim do 1800 znaków. Streszczenie jest samodzielnym
tekstem, który musi być zrozumiały i wyczerpujący bez towarzyszącego artykułu. Po
zapoznaniu się ze streszczeniem czytelnik powinien znać najważniejsze zagadnienia
poruszane w artykule. Streszczenie powinno być zwięzłe, treściwe oraz pozbawione
elementów retorycznych. Streszczenie nie zastępuje wprowadzenia do artykułu. Stresz-
czenie nie może być fragmentem artykułu, któremu towarzyszy. Ponadto abstrakt
wprowadzający ogólnie i precyzyjnie w epokę i problematykę (do 600 znaków), pięć
słów kluczowych, wszystko w języku polskim i w miarę możliwości angielskim. Ponadto
artykuły powinny posiadać bibliografię obejmującą przywołane w przypisach pozycje
z wyłączeniem archiwaliów i starych druków. W bibliografii należy rozdzielić edycje
źródłowe oraz opracowania, a przy każdej pozycji podać nazwę wydawnictwa. W biblio-
grafii nie umieszcza się spisu wykorzystanych źródeł archiwalnych. Pod tekstem należy
umieścić krótki biogram autora zawierający: informacje o stopniu/tytule naukowym,
afiliacji, zajmowanym stanowisku, zainteresowaniach badawczych (bez publikacji) oraz
adres poczty elektronicznej. Abstrakt, słowa kluczowe i tekst powinny być po polsku
i w miarę możliwości po angielsku.
III. Układ pierwszej strony artykułu i artykułu recenzyjnego (tj. tekstu problemowego
odnoszącego się do recenzowanej książki): z lewej strony u góry imię i nazwisko autora,
a także nazwa instytucji (jeśli autor życzy sobie, aby tekst był afiliowany) lub miasto
i ORCID. Poniżej na osi tytuł. Wszystkie elementy pismem tekstowym, nie wersalikami.
IV. Układ pozostałych rodzajów tekstów.
1. W recenzji nad tekstem zamieszczamy nagłówek: imię (rozwinięte) i nazwisko
autora recenzowanej pracy, pełny tytuł według strony tytułowej (gdy recenzja
dotyczy pracy zbiorowej lub edycji źródłowej, po tytule podajemy pełne imiona
i nazwiska redaktorów lub wydawców; jeśli praca jest wielotomowa — liczbę
tomów lub części cyframi arabskimi, np. t. 1–2), miejsce i rok wydania, nazwę
wydawnictwa, liczbę stron, ewentualnie nazwę serii wydawniczej. W nagłówkach
stosujemy skróty w języku recenzowanej pracy, np. ed., bearb. von, hrsg. von itp.
Imię i nazwisko autora recenzji oraz miasto, w którym pracuje, umieszczamy pod
tekstem recenzji, z prawej strony. Recenzje i artykuły recenzyjne powinny zawie-
rać prezentację struktury i treści recenzowanej pracy.
2. Nekrologi: w tytule imię i nazwisko zmarłego, pod nim w nawiasach dokładne daty
życia, imię i nazwisko autora jak w recenzji.
V. Tytuły, cytaty, cudzysłowy.
1. Tytuły dzieł i dokumentów:
a) rękopisy i maszynopisy: oryginalne tytuły i incipity dokumentów, referatów itp.
piszemy w cudzysłowie, tytuły nadane przez autora tekstu — bez cudzysłowu,
np. Laudum sejmiku, Memoriał itp.;
b) druki: tytuły dzieł i dokumentów piszemy kursywą, tytuły rozdziałów i frag-
mentów dzieł (dokumentów) — w cudzysłowie, tytuły domyślne lub utarte
określenia tytułowe — dużą literą bez wyróżnień, np. Kronika Helmolda, Rocz-
niki kwedlinburskie, Geograf Bawarski, Konstytucja 3 maja.
2. Cytaty:
a) źródła cytowane w tekście podaje się w zasadzie w tłumaczeniu (wyjątkowo
w oryginale); w przypisach zaś zawsze w języku oryginału – zachęcamy do
podawania w przypisach oryginalnego brzmienia cytatów, które zostały podane
w tekście głównym w tłumaczeniu;
b) w wypadku słowiańskich alfabetów cyrylickich (białoruskiego, bułgarskiego,
macedońskiego, rosyjskiego, serbskiego i ukraińskiego) w tekście podaje się
cytat w transliteracji, w przypisach zaś w transliteracji bądź alfabecie cyrylic-
kim, zob. tablicę transliteracyjną KH, [link];
c) cytowanych fragmentów źródłowych nie poprzedzamy i nie kończymy wielokropkiem;
d) opuszczenia w cytowanym tekście sygnalizujemy dwiema pauzami w nawiasach
prostokątnych: [– –].
VI. Pisownia imion, nazwisk i innych wyrażeń określających osoby.
1. Stosujemy oryginalną pisownię imion i nazwisk w ojczystym języku osób wzmiankowanych, ewentualnie stosujemy transkrypcję z podaniem w nawiasie w mianowniku formy transliterowanej, np. Szewczenko (Ševcenko). Powyższe nie dotyczy
osób uznanych za powszechnie znane (np. Cyceron, Szekspir, Waszyngton, Wolter
itd.), panujących i świętych. W wypadku spolonizowanych cudzoziemców można
stosować formę polską.
2. Imiona osób po raz pierwszy wzmiankowanych w tekście lub narracyjnym fragmencie przypisu powinny być przytoczone w pełnym brzmieniu. W innych przypadkach podaje się nazwisko — zwłaszcza w odniesieniu do postaci często wymienianych w tekście albo znanych, np. Kościuszko, Mickiewicz. Wyjątkiem będzie
występowanie dwóch osób o takim samym nazwisku. W opisach bibliograficznych
i archiwalnych zawsze należy uwzględniać jedynie inicjały imion i nazwisko.
3. Osoby wymieniane w recenzjach powinny występować bez stopni oraz tytułów
naukowych i zawodowych. Zasada ta nie obowiązuje w nekrologach w odniesieniu
do zmarłych.
4. W recenzjach słowo „Autor” piszemy wielką literą, o ile odnosi się do autora recenzowanej pracy.
5. W nekrologach zaimki osobowe określające zmarłych piszemy wielką literą.
VII. Skróty, daty i inne określenia czasu, liczebniki.
1. W tekstach stosujemy ogólnie przyjęte skróty: itd., m.in., etc. i inne (zob. niżej
zamieszczony wykaz skrótów), a także z reguły: r. (rok) i w. (wiek).
2. Daty w tekście:
a) miesiąc słownie, np. 5 marca 1910 r.;
b) przy różnych stylach (kalendarzach): 10/20 maja 1589 r., ale 27 II/11 III 1896 r.;
c) okresy od do: np. 1–10 maja 1900 r., 1 maja – 10 czerwca 1900 r.;
d) w datach wtrąconych w nawiasie miesiąc podaje się liczbą rzymską i nie stosuje
się skrótu r. na końcu, np. (1 V 1826).
3. Daty w przypisach:
a) miesiąc liczbą rzymską, np. 5 III 1900 (nie dotyczy cytatów i fragmentów narracyjnych);
b) w razie braku daty dziennej miesiąc zawsze słownie, np. w marcu 1825 r.
4. Pisownia określeń „wiek”, „rok”:
a) przed — rozwinięte, np. w wieku XVI, w roku 1928;
b) po — skrócone, np. w XVI w., w 1928 r.
5. W określeniach typu „w drugiej połowie”, „lata osiemdziesiąte” nie używa się cyfr.
6. Liczebniki:
a) zapis cyfrowy z oddzielaniem spacją rzędów wielkości, np. 1234, 11 456, 234 567;
b) zapis cyfrowy z zastosowaniem skrótów: tys., mln, mld, np. 2 tys., 5 mln, 10 mld.
VIII. W przypadku zbiegnięcia się w tekście odsyłacza do przypisu z przecinkiem, średni-
kiem lub kropką kończącą zdanie odsyłacz umieszczamy przed tymi znakami (z wyjąt-
kiem skrótów, np.: w. lub r.). W przypisach stosuje się skróty takie jak w tekście
oraz konwencjonalne skróty łacińskie bez kursywy: ibidem, idem, eadem, iidem,
eaedem, op. cit., loc. cit. Można stosować też inne, przyjęte w historycznych opra-
cowaniach specjalistycznych, jednak z objaśnieniem przy pierwszym zastosowaniu.
IX. Opisy bibliografi czne.
1. Czasopisma: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł tekstu (kursywą), tytuł czasopi-
sma w cudzysłowie lub skrót tytułu (jeśli występuje w wykazie skrótów KH [link],
bez cudzysłowu), rocznik, rok wydania, numer lub zeszyt cyframi arabskimi,
strony, np.: J. Michalski, Publicystyka i parapublicystyka doby sejmu 1776 roku, KH 105,
1998, 1, s. 21–64.
2. Serie wydawnicze: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł kursywą, miejsce i rok
wydania, w nawiasie nazwa serii i numer tomu bez wyróżnienia (ale w tekście
właściwym nazwy serii kursywą), strony na końcu. W wypadku prac zbiorowych
po tytule przywoływanego tekstu następuje po przecinku — w: (bez nawiasów
prostokątnych), tytuł opracowania zbiorowego pisany kursywą oraz inicjał imienia
i nazwisko redaktora, np. J. Tyszkiewicz, Średniowieczne granice wytyczone wzdłuż rzek
w Europie Środkowej, w: Z dziejów średniowiecznej Europy Środkowo-Wschodniej, red.
idem, Warszawa 2007 (Fasciculi Historici Novi, t. 6), s. 145–152.
3. Teksty zamieszczone w wydawnictwach ciągłych o charakterze wydawnictw zbio-
rowych traktujemy jak artykuły w czasopismach (tytuły wydawnictw w cudzy-
słowie), np. J. Staszewski, Elekcja 1697 roku, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”,
Nauki Humanistyczno-Społeczne, z. 259, Historia 28, 1993, s. 73–92. Jeśli książka
ukazała się jako jeden tom (zeszyt) wydawnictwa ciągłego, to stosujemy następu-
jący opis: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł kursywą, miejsce i rok wydania,
tytuł wydawnictwa ciągłego w cudzysłowie, tomy, zeszyty i podobne informacje.
4. Biogramy w Polskim słowniku biograficznym traktujemy jak artykuły w wydawnictwie
seryjnym, np. M. Zgórniak, Haller Cezary, PSB, t. 9, Wrocław 1960–1961, s. 250.
5. Stosujemy polskie określenia skrótowe: wyd., oprac., red. (nie pod red.).
6. W wypadku korzystania z pracy tłumaczonej należy podać język oryginału i datę
wydania, z którego dokonano tłumaczenia.
7. Opisy bibliograficzne wtrącone do tekstu lub wywodu w przypisie zamykamy
w nawiasie okrągłym.
8. Po incipitach prac wielokrotnie cytowanych nie umieszczamy wielokropka.
9. W opisach bibliograficznych prac opublikowanych w słowiańskich alfabetach cyry-
lickich stosujemy alfabet cyrylicki lub transliterację zgodną z tablicą translitera-
cyjną KH [link].
10. Opisy archiwaliów i rękopisów modernizujemy zgodnie z zasadami określonymi
w Instrukcji wydawniczej dla średniowiecznych źródeł historycznych (Kraków 1925) oraz
Instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych od XVI do połowy XIX wieku (Wrocław 1953).
11. Opis bibliograficzny rękopisów w przypisach powinien składać się z następujących
elementów przy zachowaniu kolejności:
Tytuł rękopisu (oryginalny, nadany, zwyczajowy – o ile taki jest, patrz wyżej
pkt V 1a), nazwa archiwum, biblioteki lub muzeum (z podaniem w nawiasie pol-
skiej nazwy miasta przechowywania), nazwa zespołu, sygnatura, karta lub strona.
W przypadku korespondencji – zamiast tytułu:
Kto do kogo, miejsce (jeśli jest to informacja istotna dla wykładu), data (zapisana
zgodnie ze standardami KH), nazwa archiwum, biblioteki lub muzeum (z podaniem
w nawiasie polskiej nazwy miasta przechowywania), nazwa zespołu, sygnatura,
karta lub strona.
Przy czym, jeśli nazwa archiwum, biblioteki lub muzeum ma swój zwyczajowy
skrót (nieujęty w wykazie skrótów KH), to przy pierwszym użyciu podaje się nazwę
pełną z owym skrótem w nawiasie; w dalszych zaś cytowaniach należy posługiwać
się skrótem. Analogicznie rzecz się ma z nazwami zespołów archiwalnych.
Przykłady zapisów rękopisów:
Instrukcja królewska na sejmiki przedsejmowe, 1606, AGAD, Zbiór Branickich
z Suchej, sygn. 148/172, s. 479−491.
O. Stackelberg do N. Panina, (Kłajpeda) 24 VIII/5 IX 1772, Arhiv Vnešnej Politiki
Rossijskoj Imperii (Moskwa) (dalej: AVPRI), f. 79: Snošeniâ Rossii s Polʹšej, op. 6,
nr 1015, k. 82–83.
12. Opisy bibliograficzne starodruków nie są modernizowane; modernizujemy orto-
grafię tekstów dziewiętnasto- i dwudziestowiecznych.
13. Stosowanie wielkich i małych liter w tytułach prac publikowanych w języku angiel-
skim: w tytułach angielskojęzycznych wszystkie rzeczowniki, zaimki (z wyjątkiem
względnego that), przymiotniki, okoliczniki i spójniki podrzędne są pisane wielką
literą. Pisane zaś małą literą są rodzajniki, zaimki dzierżawcze (my, your etc.),
przyimki oraz spójniki współrzędne and, but, or i nor, np.: Put Out More Flags; How
Far Can You Go?; The Man Who Was Thursday; All’s Well that Ends Well; Pride and Prej-
udice; A Voyage towards the South Pole (tytuły książek); A Social History of the Welsh
Language (tytuł serii); The Faerie Queene; The Passionate Shepherd to his Love (tytuły
wierszy lub poematów). Stosuje się wielką literę w pierwszym słowie podtytułu po
kropce (np. Strange Music. The Metre of the English Heroic Line). Jednak w przypadku
użycia or po średniku, celem przedstawienia alternatywnego tytułu, stosuje się
małą literę, np.: All for Love; or, The World Well Lost.
14. W przypadku podawania adresów stron internetowych w przypisach należy podać
datę dostępu w zwykłym nawiasie umieszczonym po adresie strony.
aktualizacja marzec 2025
Kwartalnik Historyczny
Kwartalnik Historyczny
Rynek Starego Miasta 31
00-272 Warszawa
© Copyright by Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
Deklaracja dostępności